آیین پایانی و معرفی برگزیدگان جشنواره استارتاپی ملی حرفه سبز



دکتر سیدفخرالدین افضلی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز هدف از برگزاری جشنواره را آمیخته‌شدن فضای کسب‌وکار با آموزه‌ها و فرهنگ صحیح محیط‌زیستی برشمرد و گفت: جشنواره‌ی استارت‌آپی ملی حرفه‌ی سبز در سه بخش مختلف برگزار شده که عبارتست از: بخش اصلی منتورینگ و رقابت تیم‌های استارتاپی، بخش کارگاه‌های کسب‌وکار و بخش کارگاه‌های محیط‌زیستی باعنوان شبانگاه‌های داغ محیط‌زیست.

او گفت: محور‌ها و حوزه‌های مختلف محیط‌زیستی به‌منظور حضور علاقه‌مندان در کارگاه‌های تخصصی استارت‌آپی تعیین شد و در معرض اطلاع مخاطبان قرار گرفت که حدود ۶۳ ایده از سراسر کشور در دبیرخانه‌ی جشنواره دریافت شد و از این تعداد، ۲۵ ایده انتخاب و ۹ ایده به‌عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز گفت: جایزه ۱۵ میلیون تومانی به سه ایده نخست و ارائه‌ی تسهیلات به تیم‌های برتر ازجمله حمایت‌های جشنواره از ایده‌های برتر است.

دکتر افضلی ضمن بیان آمار عددی و تحلیلی از جزئیات برنامه‌های اجراشده همچون محور‌های استارتاپ و سخنرانی‌ها و تنوع ایده‌های دریافتی گفت: در بخش شبانگاه داغ که یکی از بخش‌های جالب توجه و پرمخاطب بود، بیش از ۵۰ نفر از اساتید، محققان و صاحب‌نظران از سراسر کشور با بیش از ۵ هزار مخاطب ثبت شده، مهم‌ترین و جدیدترین مسائل محیط‌زیستی کشور در حوزه‌های مهم طی دوماه برگزاری شبانگاه را به‌طور تعاملی و دوطرفه با مخاطبان مورد بحث و بررسی قراردادند.

او گفت: برای مخاطبان نیز جوایزی غیرنقدی تدارک دیده شده است که به آن‌ها اختصاص خواهد یافت.

این مقام مسئول، توجه بیشتر برخی نهاد‌های مرتبط ازجمله صندوق ملی محیط زیست از اینگونه رویداد‌ها را خواستار شد.

دکتر محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این آیین، ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان این رویداد، استمرار چنین برنامه‌هایی میان محیط‌زیست و دانشگاه شیراز را بسیار ارزشمند دانست و از اجرای این رویداد استارت‌آپی که باحمایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس برگزار شده بود، ابراز خرسندی کرد و گفت: دانشگاه شیراز آمادگی هرگونه همکاری با سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارد.

توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد کسب‌وکار‌های جدید مستلزم ارائه ایده‌ها نو

دکتر نورالله مرادی؛ معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست کشور در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد ارزشمند گفت: جهان جدید جهانی آکنده از معضلات محیط‌زیستی است؛ خوشبختانه عمده‌ی مباحث و معضلات و مشکلات محیط‌زیستی موجود امروز در بخش ویژه‌برنامه‌های شبانگاه داغ محیط‌زیستی این جشنواره مطرح شده است که این نگاه بسیار ارزشمند بود.

او گفت: با توجه به این پیچیدگی‌ها طبیعتا نیاز اکنون جهان و کشور ما این است که راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از این وضعیت به‌ویژه در حوزه‌ی محیط‌زیست داشته باشیم. یکی از راهکار‌های برون‌رفت از این وضعیت بهره‌گیری از دانش جدید، فناوری‌های نوین و حوزه‌های مختلف دانشی است که کمک می‌کنند تا بتوانیم بخشی از بار عظیمی از این معضلات را که بر طبیعت و محیط‌زیست تحمیل کرده‌ایم، کاهش دهیم.

دکتر مرادی همچنین گفت: رویدادی که شاهد آن بودیم، رویدادی است که زمینه‌های مناسبی برای گسترش این نگاه در بین مسؤولین و مدیران اجرایی فراهم کرده است. همه ما باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های علمی و اجرایی کارآفرینان و طراحان کسب‌وکار‌های علمی، کسب‌وکار‌های دوستدار محیط‌زیست و زیست سبز استفاده و آنان را حمایت کنیم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست درخصوص توانمندسازی جوامع محلی گفت: توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد کسب‌وکار‌های جدید پدید نمی‌آید مگر با خلق ایده‌های جدید و ما باید بتوانیم به جوامع محلی آموزش بدهیم و برای رسیدن به بهره‌برداری خردمندانه از منابع موجود باید احتیاط و بحث انگیزشی مناسب را به جامعه مخاطب ارائه داد. در هر صورت از طریق روش‌های مختلف محیط‌زیستی بحث سوشیال مارکتینگ و بحث‌های بازیاریابی اجتماعی را دستمایه‌ی کار خود قرار دهیم و با این نگاه برای حوزه‌های مختلف محیط‌زیست برنامه ریزی کنیم تا مشارکت مردم را افزایش دهیم.

دکتر مرادی گفت: اعتقاد دارم که استارت‌آپ‌ها بخش مهمی است برای اینکه بتوانیم بخشی از بار اضافه‌ای که بر اکوسیستم تحمیل کرده‌ایم و بار اضافی که بر استخراج و بهره‌برداری از منابع زیستی وارد کرده‌ایم را کم کنیم.

حمایت از ایده‌های خلاقانه در حوزه محیط‌زیست

او در خصوص تعامل سازمان محیط‌زیست با دانشگاه‌ها، گفت: سازمان محیط‌زیست مخصوصا در دوره‌ی جدید اعتقاد راسخ دارد که راه برای همه‌ی ایده‌های جدید که می‌توانند زمینه‌ساز احیاء، اعتلا و حفظ محیط‌زیست باشند، باز است. دوستان با نگاه حل معضلات محیط‌زیست فضای تعامل را با سازمان حفاظت محیط‌زیست باز کنند. دانشگاه می‌تواند معضلات محیط‌زیستی را احصا کنند و در حل مشکل کمک کنند.

مرادی گفت: ما اعتقاد داریم هرکدام از دانشگاه‌های استان می‌توانند با ارائه‌ی طرح‌ها و راهکارهایی، مباحث محیط‌زیستی را حل کنند و بار‌ها به این نکته تأکید کرده‌ایم. همچنین می‌توانیم کنسرسیوم دانشگاه‌های استان را ایجاد و در این کنسرسیوم این خرد جمعی را که در کل استان هست، تجمیع کرده و فرایند‌های مهم را برای حل معضلات و برون‌رفت از مشکلات حوزه‌ی آب و تالاب رفع کرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست کشور گفت: سازمان محیط‌زیست آمادگی این را دارد که پیشنهادات دانشگاه را محقق کند و طی یک نشست مشترک هم‌اندیشی طراحی کند. اگر کنسرسیوم تشکیل شود با همراهی محیط‌زیست و همین‌طور کمک‌های سازمان می‌شود مرکز نوآوری را راه‌اندازی کرد. صندوق ملی محیط‌زیست اساسنامه خاص خود را دارد همکاری لازم را انجام می‌دهد، ما از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و زمینه‌ی این ارتباط فراهم می‌شود تا همه‌ی ما دست در دست هم با طراحی ایده‌های مناسب فشار را از روی محیط‌زیست و منابع طبیعی برداریم و با ایده‌های خلاقانه و فضا‌های استارتآپی این کار انجام شود. از ایده‌های خوب حمایت ویژه‌ای خواهیم داشت و برگزاری این استارت‌آپ، اقدام ارزشمندی است که به همه‌ی کسانی‌که در این جشنواره شرکت کرده‌اند تبریک می‌گوییم.

عطا پورشیرزاد؛ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس از تعامل محیط‌زیست و دانشگاه شیراز ابراز خرسندی کرده و بخش عظیمی از مشکلات محیط‌زیست و تالاب را برداشت آب از سد و چاه‌های غیرمجاز بالادست خوانده که باعث خشکی دریاچه شده است و در ادامه اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه با محیط‌زیست تعامل داشته باشند تا مشکل تالاب‌ها حل شود.

او گفت: ما به معنای واقعی مدیریت آب نداریم و امیدواریم با استفاده از ایده‌های استارتاپی بخشی از مشکلات تالاب را مرتفع کنیم.

در این مراسم، دکتر محمدزاده هابیلی و دکتر وزیرزاده از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شیراز نیز دقایقی به ارائه‌ی مباحث پیرامون مشکلات محیط‌زیستی استان فارس پرداختند.

همچنین دکتر گل‌آفرین زارع، مدیر روابط عمومی اداره‌کل محیط‌زیست به‌عنوان پیشنهاددهنده رویداد و نماینده اداره‌کل نماینده تام الاختیار محیط زیست در استارت آپ، درخصوص ایده‌ی استارتاپی و ارائه‌ی آن به دانشگاه توضیح داد: این ایده با توجه به شعار سال گذشته، تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی بوده طراحی شد و همچنین شعار سال جاری را که تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین را محقق کرد.

او گفت: توسعه‌ی پایدار یک کشور مستلزم رشد اقتصادی، کارآفرینی به‌همراه حفظ محیط زیست است.

حسینی مشاور محیط زیستی استاندار فارس نیز ضمن بیان سخنانی در تمجید از کار تیمی انجام شده در اجرای این جشنواره، استقبال کارگروه محیط زیستی استانداری را از تیم‌های برتر جشنواره اعلام کرد.

گفتنی‌ست، این جشنواره علاوه‌بر کارفرمای اصلی یعنی اداره‌کل محیط‌زیست استان، دارای شورای سیاست‌گذاری متشکل از نهاد‌های خصوصی و دولتی استان، حامیان مالی و معنوی مختلفی بوده که به‌خصوص از مشارکت و حمایت پارک علم و فناوری استان، سازمان آب منطقه‌ای، مرکز نوآوری دانشگاه، کمیته اجرایی و دبیرخانه تالاب‌های استان تقدیر شد.



منبع