صدور سند مالکیت تک برگ برای ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور



صفدر نیازی امروز در حاشیه جلسه بررسی مشکلات تداخلات اراضی کشاورزی کاشان گفت: تاکنون برای ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور سند مالکیت تک برگ صادر شده که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک برای همه اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم سند مالکیت صادر می‌شود.

او اظهار کرد: نقشه کاداستری برای چهار میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی تهیه شده و بخش اعظم آن برای صدور سند مالکیت تک برگی، تحویل سازمان ثبت اسناد و املاک شده است.

رییس سازمان امور اراضی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای آیین نامه مربوط به رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص اشاره کرد و افزود: این آیین نامه از سال ۱۳۹۴ اجرا شده و تا پایان سال آینده مشکل همه پلاک‌های دارای تداخل رفع می‌شود.

نیازی اظهار کرد: در حال حاضر در کل کشور ۱۰۰ هزار پلاک ثبتی اصلاحات ارضی داریم که ۵۵ هزار پلاک ثبتی تداخل در اراضی ملی تشخیص داده شده و تا کنون هفت هزار و ۳۰۰ پلاک ثبتی رفع تداخل شده است.

او تصریح کرد: ۱۸ میلیون متر مربع اراضی کشاورزی مستثنیات در کل کشور داریم که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از این مقدار رفع تداخل شده و ۴۰ درصد این آمار مربوط به یک سال دولت سیزدهم است.

نیازی گفت: در کاشان برنامه ریزی می‌کنیم با تامین منابع مورد نیاز و بکارگیری مهندسین مشاور مشکل تداخلات اراضی کشاورزی در شهرستان رفع شود.

رییس سازمان امور اراضی در ادامه بیان کرد: بحث تغییر کاربری اراضی را هم در این سازمان پیگیری می‌کنیم، تغییر کاربری مجاز به ساخت و ساز‌هایی گفته می‌شود که برای توسعه شهر‌ها ضرورت دارد و یک میلیون هکتار از اراضی به توسعه شهر‌ها اختصاص یافته، اما بخشی از ساخت و ساز‌ها غیرمجاز است که بخشی از باغ‌های اقتصادی ما امروز به باغ‌های معیشتی و تفننی تبدیل شده و این آفت باغ‌ها در کشور است و ۲ میلیون ساخت و ساز غیرمجاز در بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور داریم.

نیازی گفت: مجوز تغییر کاربری تقاضا محور است و برای تغییر کاربری زمین‌های مستثنی از اراضی ملی بر اساس قانون حفظ کاربری کشاورزی زمین، باید از کمیسیون تبصره یک ماده یک مجوز دریافت شود و به هر میزان تقاضا از طرف سرمایه گذاران ارائه شود به همان میزان در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و مجوز صادر می‌شود.

کاشان دارای ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی و ۹ هزار هکتار باغ و گلخانه است و بیش از ۱۰ هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

منبع:ایرنا



منبع