دو داروی گیاهی جدید رونمایی شدند



صبح امروز شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ با برگزاری مراسمی با حضور حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری و برخی از مدیران ارشد این نهاد، دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، جعفر نیکزاد مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت‌های دانش‌بنیان سلامت‌محور، دکتر حسین رضایی زاده معاون دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و دکتر مهدی سیف سهندی دبیرستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دو داروی گیاهی «لیپوویا» که تنظیم سطح کلسترول، تری‌گلیسیرید و قند خون در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمیا و دیابت نوع دوم را به همراه دارد و همچنین «ول اسلیپ» که به میزان موثری به بهبود کیفیت خواب و درمان اختلالات خواب کمک می‌کند، رونمایی شد.

بر اساس اعلام پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، هر کپسول لیپوویا حاوی ۴۰۰ میلی‌گرم عصاره خشک برگ گیاه مریم‌گلی است که در اندیکاسیون این داروی گیاهی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو ذکرشده که باعث کاهش کلسترول تام، LDL و تری‌گلیسیرید، افزایش HDL و کاهش قند خون در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمیا و دیابت نوع دوم می‌شود.

همچنین تحقیقات در این پژوهشکده نشان داده است که مصرف روزانه یک عدد کپسول وِل‌اِسلیپ، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب، به میزان موثری به بهبود کیفیت خواب و درمان اختلالات خواب کمک کند. هر کپسول وِل‌اِسلیپ حاوی عصاره خشک گل گیاه رازک ۱۰۰ میلی‌گرم، گل گیاه بابونه ۱۰۰ میلی‌گرم، گل گیاه گل ساعتی ۱۰۰ میلی‌گرم و ریشه گیاه سنبل‌الطیب ۲۵ میلی‌گرم، ۶۰ میل‌گرم منیزیم گلوکونات، ۵ میلی‌گرم ویتامین B-۶ و ۳ میلی‌گرم ملاتونین است.

حرکت علمی جهاددانشگاهی در مسیر حل مشکلات مردم و جامعه

حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با تبریک هفته پژوهش گفت: خوشبختانه تاکنون اقدامات خوب و کاربردی در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی انجام‌شده است.

رییس جهاد دانشگاهی نیاز کشور را به علم نافع ذکر کرد و گفت: بیش از نوآوری به علم نافع نیاز داریم که برای کشور حیاتی است؛ باید به سمت علمی برویم که نفع آن برای جامعه باشد و مشکلی را حل کند.

مسلمی نائینی بابیان اینکه این دو گیاه دارویی نیز در جهت حل مشکلات کشور تولیدشده‌اند، اظهار کرد: خواب، دیابت، چربی خون و تری گلیسیرید از مسائلی است که طیف زیادی از افراد جامعه با آن درگیر هستند و این گیاهان جهت حل این مشکل روانه بازار می‌شوند.

وی بابیان اینکه علم بدون فرهنگ معلوم نیست به کجا ختم می‌شود ادامه داد:، اما هلم نافع مسئولیت برای خود احساس می‌کند و درصدد حل مشکلی از جامعه است.

او  با بیان این‌که جهاددانشگاهی در شروع فعالیتش را با اولویت‌های فرهنگی آغاز کرد، ادامه داد:، اما با توسعه فناوری در تلاش هستیم کار‌های علمی را به سمتی سوق دهیم تا نیازی از کشور را برطرف کند و امیدواریم با کمک جهادگران ریل جهاددانشگاهی به این سمت سوق پیدا کند.

تلاش جهاددانشگاهی برای تولید محصولاتی که باعث افزایش کیفیت زندگی مردم شود

یعقوب فتح الهی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به کارکرد‌های نظام علمی در اقتصاد اظهار کرد: هر سیستم علمی سه زیرمجموعه دارد که اولی تولید دانش و فناوری و دومی اشاعه دانش و فناوری بوده و سومی کاربرد دانش فناوری در متن اقتصادی اجتماعی است.
وی به اهمیت پیوند دانشگاه به‌عنوان نماد علم با اقتصاد اشاره کرد و گفت: این پیوند باید به‌گونه‌ای باشد که ارزش آن را در افزایش تولید ناخالص ملی کشور مشاهده کنیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بابیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساختار‌های پژوهشی و ارتباط صنعت و دانشگاه، موفق بودیم، ادامه داد:، اما این فرایند اقتباسی بوده و بومی نشده و پاسخگوی نیاز‌های کشور ما نیست.

فتح الهی بابیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهاد‌های مختلفی در کشور ایجادشده‌اند، ادامه داد: جهاددانشگاهی تنها ساختاری است که می‌تواند در زمینه تولید دانش و فناوری و اشاعه آن و کاربرد آن در اقتصاد جامعه نقشی فعال ایفا کند.

وی با اشاره به متمایز بودن ساختار جهاددانشگاهی که باعث این تحول شده عنوان کرد: این نهاد باوجودآنکه در ابتدا با اولویت فرهنگ ایجاد شد، اما با پررنگ شدن انجام فعالیت‌های فناورانه در تلاش است محصولات و فناوری‌هایی تولید کند که باعث افزایش کیفیت زندگی مردم شود.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در این رابطه با ذکر مثالی از دو داروی گیاهی که در این مراسم رونمایی شدند اشاره کرد و گفت: مشکلات خواب، دیابت، چربی خون و آلزایمر از موضوعات اساسی جامعه بوده که با انجام بررسی جهاددانشگاهی و پژوهشکده گیاهان دارویی برای این حل این مشکل قدم برداشته است.

فتح الهی با تشکر از مسئولان وزارت بهداشت خواستار آن شد تا این دارو‌ها وارد چرخه تولید و به‌ویژه تجویز توسط اطبا شود و گفت: این‌یک تغییر نگرش است که با کمک وزارت بهداشت باید اتفاق بیفتد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و بیان این‌که اقتصاد ما متکی بر منابع زیرزمینی است، ادامه داد: امروز در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری زیادی انجام نمی‌شود درصورتی‌که جوهره تحول در اقتصاد باید توجه به فناوری باشد.

استفاده از توان جهاددانشگاهی در شناسایی و معرفی گیاهان دارویی
علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بابیان این‌که در حوزه علم و فناوری و دانشگاه‌ها به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران ازنظر کمی رشد خوبی داشته‌ایم، ادامه داد: باید این رشد کمی تبدیل به کیفیت و فناوری برای توسعه کشور شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری نهاد‌های انقلابی، چون جهاد سازندگی و جهاددانشگاهی و خدمات ماندگار مرحوم کاظمی آشتیانی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها در سخنانشان به آن استناد می‌کنند گفت: امیدوارم این نهاد انقلابی رسالت خود را به‌خوبی در راستای اعتلای نظام و کشور بردارد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در حوزه پزشکی در قوانین بالادستی همانند برنامه ششم توسعه توجه ویژ‌های به طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی شده است، ادامه داد: چندین هزار گیاه دارویی در کشور وجود دارد که متأسفانه تاکنون استفاده لازم از آن نشده است که باید با همکاری نهادهایی، چون جهاددانشگاهی این ظرفیت را به فعلیت برسانیم.

وی بابیان این‌که باید ۳۰ درصد از دارو‌ها را به دارو‌های گیاه‌پایه تبدیل کنیم، گفت: جهاددانشگاهی در این حوزه کار‌های خوبی انجام داده است و این دو داروی گیاهی نیز نمونه‌ای از آن‌هاست که امیدواریم این فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی توسعه یابد.

وی بابیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان ظرفیت خوبی است که می‌توان در کاربردی کردن فناوری‌ها از آن استفاده کرد گفت: آماده‌ایم در تنظیم برنامه هفتم توسعه از پیشنهاد‌ها در این حوزه استفاده کنیم.

تولید ۳۸ فناوری و محصول در پژوهشکده گیاهان دارویی
در این مراسم  رضا غفار زادگان رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی نیز بابیان این‌که تاکنون ۳۸ فناوری و محصول در این پژوهشکده تولیدشده است، گفت: اکثر این فناوری‌ها و محصولات تولیدشده به بهره‌برداری رسیده‌اند و در نظر داریم در دهه فجر ۵ داروی گیاهی دامی، ۵ آفت‌کش گیاهی و ۶ مکمل ورزشی گیاه‌پایه را رونمایی و بهره‌برداری برسانیم.

او یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی را تجاری‌سازی فناوری‌ها و محصولات به‌دست‌آمده دانست و افزود: در تلاشیم با همکاری بخش خصوصی، تجاری‌سازی فناوری‌های تولیدشده را به سرانجام برسانیم.



منبع