راه تیتسو ناکامورا را ادامه می دهیم



سفارت ژاپن در کابل در سومین سالگرد ترور «تیتسو ناکامورا» مشهور به «کاکا مراد» اعلام کرد که پروژه‌های او در افغانستان ادامه دارد و پیگیری می‌شود.

تیتسو ناکامورا شهروند ژاپنی بود که بخش عمده‌ زندگی و حرفه‌ی خود را وقف بهبود زندگی شهروندان افغانستان کرده بود. وی در چهارم دسامبر 2019 در یک حمله‌ مسلحانه در جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار ترور شد.

ناکامورا، رییس یک مؤسسه خیریه جاپانی (پی‌ام‌اس) بود که از پروژه‌های مدیریت آب‌ها و جنگل‌ها در افغانستان از جمله در ولایت ننگرهار حمایت می‌کرد. او چندین پروژه آبیاری را در ولایت‌های ننگرهار و کنر با شیوه‌ خاص خودش طراحی و عملی کرد که در نتیجه صدها هزار نفر از فقر نجات یافتند.

سفارت ژاپن در کابل، امروز یکشنبه 13 آذر به‌ مناسبت سومین سالگرد ترور ناکامورا گفت با وجود اینکه وی متأسفانه درگذشته است، اما پروژه‌های او توسط همکاران افغانستانی و ژاپنی ادامه دارد.

سفارت ژاپن در این اطلاعیه گفته است این کشور می‌خواهد روش‌های ناکامورا را به دیگر مناطق افغانستان انتقال دهد. تیتسو ناکامورا که در هنگام مرگش 73 ساله بود، پس از تحصیل در رشته پزشکی، در سال 1984 به پاکستان رفت تا به درمان بیماران جذامی در آنجا بپردازد. وی دو سال پس از آن به افغانستان آمد و در یکی از روستاهای دوردست یک درمانگاه و نهاد غیردولتی به‌نام «خدمات درمانی صلح ژاپن» ایجاد کرد.

وی در چهارم دسامبر 2019 درحالی‌که عازم دفتر کارش بود، در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار هدف حمله مردان مسلح قرار گرفت. ناکامورا که شهروندی افتخاری افغانستان را کسب کرده بود، در حمله مردان مسلح با پنج تن از همکارانش کشته شد و تاکنون مسئولیت این حمله را هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

کشته شدن تتسو ناکامورا موجی از خشم افغانستانی ها را برانیگخته بود. او نزدیک به سه دهه از عمرش را صرف خدمت در افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار کرد. این امداد رسان ژاپنی از محبوبیت زیادی در بین مردم برخودار بود و در بین شماری از مردم به نام «کاکا مراد» شهرت داشت.



منبع