رایزنی روسیه و سازمان ملل درباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا



سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در مورد امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین که کنترل آن به دست نیرو‌های روسی درآمده و تاکنون چندین بار هدف حمله قرار گرفته است، تلفنی گفتگو کردند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی شویگو مذاکراتی تلفنی با آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل در مورد شرایط عملکرد ایمن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا انجام داد.

این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپاست، اوایل ماه مارس، در روز‌های نخست حمله گسترده روسیه به اوکراین، به دست نیرو‌های روسی افتاد.

از اواخر ژوییه، این نیروگاه در چند حمله هدف قرار گرفت که نگرانی از فاجعه‌ای هسته‌ای را به وجود آورده است و پنجشنبه گذشته نشست شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال داشت. هر دو طرف، یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم می‌کنند.

کی یف، مسکو را متهم می‌کند از این نیروگاه به عنوان پایگاه حمله و انبار تجهیزات استفاده می‌کند. اوکراین که از حمایت متحدان غربی برخوردار است، غیرنظامی شدن منطقه و خروج نیرو‌های روسیه را از آن خواستار است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، شویگو و گوترش همچنین در مورد انفجار‌هایی که اواخر ژوییه در زندان اولنیفکا در منطقه جدایی طلب دونتسک در شرق اوکراین روی داد و به کشته شدن ده‌ها زندانی اوکراینی منجر شد، گفتگو کردند.

کی یف مسکو را متهم می‌کند، این زندانیان را قتل عام کرده است. مسکو تکذیب می‌کند و می‌گوید، ارتش اوکراین این زندان را بمباران کرده است.



منبع