12:58 – 29 نوامبر 1403
مهران سالاریا در حاشیه بازدید از مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: اسقاط خودرو در سال 1402 هجری شمسی به 78 هزار خودرو رسید که در مجموع 4 سال قبل از آن که 57 هزار خودرو اسقاط شده بود، 25 دستگاه افزایش داشت. ٪.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 237 هزار دستگاه خودرو از مدار خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 300 درصد افزایش داشته است.
رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: رکورد اسقاط خودروهای فرسوده با 330 هزار دستگاه خودرو به سال 1392 برمی گردد و تلاش داریم تا پایان امسال این تعداد را بشکنیم.
وی در خصوص صرفه جویی در مصرف سوخت ناشی از اسقاط خودروهای فرسوده گفت: از فروردین 1402 تا 31 شهریور 1403 اسقاط خودروهای فرسوده بیش از 2 میلیارد لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی کرد.
رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: از نظر ریالی 2.8 میلیارد دلار از حذف خودروهای فرسوده درآمد داشتیم.
این مقام مسئول با اشاره به روش جدید جایگزینی خودروهای فرسوده که از دو ماه پیش آغاز شده است، افزود: 27 هزار متقاضی اسقاط خودروهای فرسوده در طرح جایگزینی شرکت های ایران خودرو و سایپا شرکت کردند به طوری که مبلغ گواهی اسقاط از محل کسر می شود. مبلغ گواهی اسقاط خودروی مورد نظر و مابقی مبلغ توسط متقاضی به حساب خودروساز واریز می شود که این طرح برای اولین بار است که اجرا می شود.
سالاریا ادامه داد: از 27 هزار متقاضی تعویض خودروهای فرسوده این دو شرکت حدود 9 هزار نفر احضار شدند که از این تعداد 7200 نفر در مراکز اسقاط کشور پذیرفته شدند.
وی گفت: 23 هزار متقاضی از مجموع 27 هزار متقاضی اسقاط خودرو از سهم ایران خودرو و 4 هزار متقاضی از سهم سایپا هستند و در حال انجام است که سایر متقاضیان این طرح از خودروسازان مربوطه احضار شوند.
نوسازی 31000 تاکسی تا پایان امسال
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل در ادامه به تشریح برنامه های این ستاد پرداخت و گفت: در زمینه برنامه ها قرار است در سال جاری 31 هزار تاکسی نوسازی شود که امیدواریم با منابع موجود در پشتیبانی صنایع پیشرفته این امر انجام شود. صندوق (پس از بخشنامه خزانه داری عمومی) به متقاضیانی که در فرآیند جایگزینی و منتظر دریافت تسهیلات شرکت می کنند، تخصیص می یابد.
سالیره ادامه داد: این موضوع بر اساس اولویت ها انجام می شود. به دلیل محدودیت منابع باید اولویت بندی کنیم و با توجه به اولویت می توانیم تا پایان سال نوسازی 31 هزار تاکسی را به اتمام برسانیم. از 31000 تاکسی، 25000 تاکسی بنزینی، گازی یا دو منظوره و 6000 خودرو برقی متعلق به چهار خودروساز کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه موتورسیکلت نیز در نظر داریم 105 هزار دستگاه شامل 100 هزار دستگاه بنزینی و مابقی (5 هزار دستگاه) برقی را نوسازی کنیم. امیدواریم بتوانیم این تعداد را به کمی بیش از 5000 افزایش دهیم. همچنین به فکر افزودن منابع جدید هستیم. در حال حاضر در مرحله مکاتبه و رایزنی هستیم تا بتوانیم تقریباً سه همات (3000 میلیارد تومان) به منابع صندوق خود اضافه کنیم تا عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.
این مقام صنعتی تصریح کرد: موضوع خودروهای فرسوده یک موضوع ملی است که از جنبه های مختلف قابل بررسی است. از نظر مصرف سوخت ذکر شده و آمار ارائه شده. در خصوص آلودگی هوا نیز بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سهم خودروهای فرسوده بیشترین سهم را در کاهش آلودگی هوا دارد. بنابراین اهمیت آن از همین جا مشخص می شود و ما نیز سعی داریم موضوع را با اولویت شهرهای بزرگ پیگیری کنیم.
رئیس تیم نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور ادامه داد: اهمیت ارکان دولت: مهم این است که بتوانیم با اولویت خودروهای برقی اعم از سواری و موتورسیکلت نوسازی را اجرا کنیم. البته در زمینه خودروهای برقی نیاز به زیرساختها وجود دارد، اما ما تلاش میکنیم کار را در حوزههای خودمان توسعه دهیم. امید است بخشهای مرتبط با زیرساختها که در تحقق این هدف بسیار مؤثر تلقی میشوند محقق شود و وزارتخانهها و مسئولان ذیربط بتوانند در این زمینه اقدامات خود را انجام دهند.
منبع: ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل