رونق تولید گیاهان دارویی در خوزستان؛ لزوم توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی در این حوزه

محمد حسن سب، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: تمامی شهرهای استان خوزستان از جمله دزفول، دیزبارت، حمیدیه، رامهرمز، کارون، اندیمچیک، اندیکا، شوش گیاهان دارویی تولید می کنند.

وی سطح زیر کشت گیاهان دارویی خوزستان را 2 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در استان خوزستان گستره وسیعی از گیاهان دارویی تولید می شود و 30 نوع از مهم ترین گیاهان دارویی با ارزش صادراتی بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص دادند. منطقه

آقای حسنی نسب ادامه داد: مهمترین گیاهان دارویی تولید شده در خوزستان شامل انواع نعناع از جمله نعناع، ​​سیاه دانه، گشنیز، شوید، گلرنگ، رازیانه، گل گاوزبان، رزماری، چای ترش، زیره سبز، و فرآورده هایی از این قبیل است. مانند زعفران، آلوئه ورا، مورینگا، استویا، بادرنجبویه، حنا، خار مریم و کاپارس تولید می شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در سال 1402 هجری شمسی میزان تولید گیاهان دارویی در خوزستان به 38 هزار و 500 تن رسید که نسبت به سال قبل 16 درصد افزایش تولید داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه با این میزان تولید رکورد تولید گیاهان دارویی در استان به ثبت رسید، گفت: استان خوزستان رتبه نخست تولید گیاهان دارویی در کشور را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در سال های گذشته با تدوین برنامه پنج ساله گیاهان دارویی استان بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه، از متقاضیان کشت گیاهان دارویی با تهیه بذر و بذر حمایت شد. نهاده‌های استاندارد و ایجاد پایلوت‌های تأیید سازگاری و آموزش ترویجی، کمک به تشکیل خوشه صنعتی 4 گیاه دارویی مهم و منتخب در استان موجب توسعه این صنعت پر رونق شد.

حسنینسب تصریح کرد: با توجه به کیفیت بالای گیاهان دارویی تولید شده در استانداری، توسعه صنایع بسته بندی و تبدیلی گیاهان دارویی به منظور تامین نیاز بازارهای داخلی و صادراتی کاملا ضروری است باید انجام شود و حمایت های سرمایه گذاران از قبیل آموزش، مشاوره و تسهیلات پرداخت ارائه شود.

منبع